måndag 15 juli 2013

Fin kritik på fantasyserien Isporten

Detta brev kom på mejlen idag:

"Hej Jonna!

Jag lovade dig feedback när vi läst ut din fantastiska fantasy-serie. Både jag och barnen (Emil 8 år och Nils 6 år) har uppskattat den mycket. Böckerna riktas ju till 9-12 år, men mina barn brukar gilla böcker till lite högre åldrar, så dessa passade utmärkt.

Barnen låter hälsa att de hoppas att du vill skriva en del 5. De önskar inte minst att Johanna ska få tillbaka sin besvärjelsestav. Emil har tillverkat en egen besvärjelsestav. Han skriver nu också själv på en fantasyroman, som är klart inspirerad av Isporten J. Barnen har uppskattat spänningen och äventyren mest.

Jag uppskattar framförallt att dina böcker är mycket välskrivna. När vi läst barnfantasy tidigare har jag upplevt att enda kvaliteten varit spänningen, medan språket varit rätt torftigt. Här lyckas du med en fängslande berättelse som både är spännande och välformulerad. Jag uppskattar också att karaktärerna är så nyanserade, med både styrkor och svagheter, till skillnad från den lite för simpla uppdelningen i goda och onda.

Och så gillar jag de väldigt enkla feministiska greppen: det är en god balans mellan kvinnliga och manliga karaktärer, där båda könen får egenskaper som stark, svag, rädd, försiktig, modig, klok osv. Även barnen reflekterade över detta ”det är inte bara killen som räddar tjejen hela tiden i den här boken”, konstaterade de. Jag gillar särskilt att du ofta presenterar någon som ”krigaren” eller ”vaktmästaren” för att några meningar längre fram benämna personen som ”hon”. Det synliggör hur enkelt det är att falla i genusfällan att förutsätta att det är manliga karaktärer.

En sak att tänka på framöver – är att vid högläsning så underlättar det om kapitlen är ungefär lika långa.

Ett stort TACK för dessa böcker. Vare sig du skriver mer om Isporten eller om något helt annat så vill vi gärna läsa fler böcker av dig framöver.

Nu skulle jag vilja beställa ytterligare två exemplar av hela serien för att ge till goda vänner.

Sommarhälsningar,

Anna, Emil och Nils"

1 kommentar: