tisdag 13 september 2011

Lära för livet

Fotograf Cristina Santos - FU i Göteborg
Hösten är en sådan där tid när man vill förkovra sig, lära sig något nytt eller öva på något man redan kan för att hitta inspirationen.


I våras gick jag Skriv Kreativt med Sofie Jansson (på Skrivarakademin på Folkuniversitetet i Gbg) pallarellt med att jag själv höll en skrivarkurs. Jag ville veta hur andra pedagoger arbetar och passade på att kika in på kollegans kurs.
Jag fick både se hur "tyst pedagogik" praktiseras och vilken viktig kreativ källa flödesskrivning är.
Jag vet inte om tyst pedagogik är ett nytt begrepp, men med det menar jag lärare som har förmågan att träda undan och låta kursdeltagarna stå på scenen. De är de som ska arbeta, uttrycka sig och blomma. Läraren är diskret och håller sig i bakgrunden, inspirerar, kommer med tips och mängder av givande övningar. Pedagogen håller igen och har inte patent på det verbala utrymmet i klassrummet.
Det mest fantastiska med att vara lärare är hur mycket man själv lär sig under tiden.
Ting Pling
Jonna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar